
Snusspaning med Snusbolaget
Vad händer i snusvärlden just nu? Vi har koll! I Snusspaning med Snusbolaget sammanfattar vi aktuella händelser inom snusmarknaden – både i Sverige och internationellt. Häng med!
Innehåll
Nyckelpunkter - Detta har nyligen hänt på snusmarknaden
- Sverige får beröm över hur vi lyckats minska vår rökning till EU:s lägsta nivå.
- Att köpa ditt snus online bidrar till ett bättre klimatavtryck.
- Snusande skidåkare får tillsägelse av skidorterna!
- USA förväntas lägga cigaretter bakom sig tidigare än man trodde.
- Vitt snus blir ett större samtalsämne i poddar som The Huberman Lab Podcast och The Joe Rogan Experience.
1. Sverige får beröm för sin tobakspolitik

Vi kan börja snusspaningen med en positiv nyhet. Sverige hyllas internationellt för sin tobakspolitik av Smoke Free Sweden, en kampanj skapad av organisationen Health Diplomats - ett globalt nätverk av folkhälsoexperter som arbetar för att utveckla lösningar på globala hälsorelaterade problem.
De har i ett öppet brev (som här är översatt till svenska) hyllat alla svenska parlamentariker för Sveriges strategi som ett land där rökning har minskat till den nivå den är idag - vilket är minst i hela EU:
“Bästa riksdagsledamöter,
Å Smoke Free Swedens vägnar vill vi uttrycka våra hjärtliga gratulationer till er för era banbrytande framsteg inom tobakspolitiken. Sveriges riksdags engagemang för evidensbaserade strategier och befolkningens välbefinnande har återigen positionerat Sverige som en global ledare inom folkhälsa.”
Heja Sverige!
2. E-handel med snus minskar klimatutsläppen med 86 % 🌍
Att e-handla snus är inte bara smidigt – det är också bra för miljön! En ny rapport från Transportföretagen och oss på Snusbolaget visar att e-handel drastiskt minskar klimatpåverkan jämfört med att köpa snus i butik.
Genom att undvika onödiga bilresor sparar konsumenter…
- I snitt 29 mil per år.
- …vilket bidrar till en minskning av klimatutsläppen med hela 86 %.
Dessutom tenderar e-handelskunder att köpa snus i större volymer, vilket leder till färre transporter jämfört med de som köper en dosa åt gången i fysiska butiker.
För snusare som vill göra ett mer klimatsmart val verkar svaret vara enkelt – att klicka hem snuset kan göra stor skillnad!
3. Vitt snus göms i backarna

Ska du åka skidor i påsk eller planerar du en skidresa nästa vinter? Då finns det något vi kan lära oss av årets skidsäsong i Åre och Vemdalen.
Enligt Håll Sverige Rent har 77 % av alla tusentals insamlade prillor i backarna varit vitt snus.
“Rökningen går ner och fimparna minskar, men prillorna ökar.”
– Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
Hon menar dessutom att en av orsakerna är att vitt snus smälter in i snön och därför inte upptäcks i tid. Men det handlar också om okunskap – många tänker inte på att snusprillor innehåller plast som inte bryts ner i naturen.
Så nästa gång du tar en prilla i liften, tänk då på att inte slänga den i backen. Lägg den tillbaka i dosan och ta med den ner. Vi har dessutom en guide till att återvinna snusdosor där du kan lära dig allt om att slänga snuset på rätt sätt.
4. USA:s marknad förändras – snart fler som använder nikotinpåsar än cigaretter?
En analys från investeringsbanken Goldman Sachs visar att rökfria nikotinprodukter – däribland snus, vitt snus och e-cigaretter – snart kommer bli vanligare än traditionella cigaretter i USA.
Varför? Cigaretter tycks tappa mark; enligt analysen förväntas försäljningen på cigarettpaket minska - från 12,9 miljarder paket år 2016, till 2,7 miljarder sålda paket år 2035.
Nyligen godkände FDA (den amerikanska läkemedelsmyndigheten) 20 smaker av ZYNs vita snus, efter en lång och utdragen debatt. Detta var något som vår Head of External Affairs Markus Lindgren tidigare uttalade sig om kan innebära en “ny era för branschen” och öppna dörrar för en bredare acceptans av rökfria nikotinprodukter i USA.
Som Goldman Sachs själva uttrycker det:
"År 2035 förväntar vi oss att nikotinpåsar kommer att överträffa traditionell rökfri tobak både i volym och intäkter, vilket befäster deras position som den ledande rökfria nikotinkategorin."
5. Vitt snus ett hett ämne i amerikanska podcasts

Vitt snus får allt mer uppmärksamhet i USA och har diskuterats av flera offentliga profiler, ofta i podcastformat:
- Joe Rogan (värd för The Joe Rogan Experience) – Har öppet pratat om sitt användande av vitt snus.
- Andrew Huberman (värd för The Huberman Lab Podcast) – Har diskuterat vitt snus och mycket om nikotin i sin podcast.
- Tucker Carlson (tidigare FOX News) – Har lanserat sitt eget märke av vitt snus.
Den ökade exponeringen har sannolikt bidragit till att försäljningen av vitt snus ökat kraftigt i USA. Under 2024 upplevde ZYN en nationell brist på sina produkter, något som speglar hur snabbt det vita snuset växer i landet.
Sammanfattning
I Snusspaning med Snusbolaget har vi lyft fram de senaste händelserna inom snusvärlden, både i Sverige och internationellt. Vi har sett hur Sverige får erkännande för sin tobakspolitik, hur rökfria nikotinprodukter växer på den amerikanska marknaden och hur vitt snus blir allt mer omdiskuterat – från skidbackarna i Åre till podcasts i USA. En sak är säker: utvecklingen av snusmarknaden är värd att följa.
Källor
- Open letters from Smoke Free Sweden to Swedish MPs and MEPs - Smoke Free Sweden 2024
- E-handel med snus minskar klimatutsläppen med 86 procent - Snusbolaget
- Miljöboven göms i snö – fler kastar vitt snus i skidbacken - P4 Jämtland, Sveriges Radio
- Smoke-free nicotine products to surpass cigarettes in the US in 2025: report - Snusforumet