Snusbolaget fortsätter kampen – över 7000 kunder skrev under upprop
Efter förslaget om att Stockholms stads tillståndsutskott vill återkalla Snusbolagets försäljningstillstånd för tobaksprodukter startade Snusbolaget en namninsamling för att rädda leveranserna till brevlådan. Över 7000 kunder skrev under uppropet.
I början av september föreslog Tillståndsenheten i Stockholms stad att tillståndsutskottet ska återkalla Snusbolagets försäljningstillstånd för tobaksprodukter på grund av olika syn på hur många gånger kunderna ska ålderskontrolleras vid leverans till brevlådan.
Med detta som grund valde Snusbolaget att starta en namninsamling, för att rädda leveranserna av tobakssnus till brevlådan. Över 7000 kunder har anslutit till namninsamlingen, som nu kommer lämnas över till tillståndsutskottet.
– Det är skönt att vi har ett stort stöd från våra kunder i den här frågan. Vi kommer fortsätta kämpa varje dag för att kunna leverera färskt snus från vårt unika sortiment, till Sveriges alla snusare, säger Markus Lindblad, Snusbolagets kommunikationschef.
Stöd från Sveriges lagstiftande församling
Jesper Skalberg Karlsson och Johan Hultberg, båda från Moderaterna, har skickat in en motion till riksdagen där de tar upp åtgärder som säkerställer rimliga villkor för distanshandeln. De tar upp Snusbolaget som ett exempel, där de menar att den kommunala tillsynsprocessen i det här fallet har varit rättsosäker. Vidare säger de att det är hög tid att ge distanshandlare rättvisa och långsiktiga förutsättningar att bedriva sin handel.
Framtiden för Snusbolaget
Snusbolaget kommer överklaga tillståndsutskottets beslut till domstol för att få en mer rättvis process. Tills processen är färdig kommer Snusbolaget fortsätta sälja snus, men med ändrade leveransrutiner för att anpassa sig efter tillståndsutskottets beslut.
Snusbolaget åldersverifierar i kassan på samtliga köp, och vid leverans på majoriteten av alla köp. Under hösten kommer Snusbolaget åldersverifiera vid varje köp och vid varje leverans – det innebär att den som mottager paketet måste verifiera sig. Leverans till brevlådan av Postnord, Citymail och Early Bird kommer på grund av detta att tas bort som leveransalternativ.
– Vi är och kommer fortsätta vara en ledande aktör för att förhindra försäljning av nikotinprodukter till personer under 18 år. Vi har i nästan ett decennium legitimerat samtliga kunder med hjälp av BankID, och har en meritlista om 100 procents efterlevnad av åldersverifiering. Vi tycker vi har gjort rätt, och vi kommer fortsätta göra rätt, avslutar Markus Lindblad.
Här kan du läsa Snusbolagets debattartikel i Expressen, på ämnet.