Så snusar svenskarna i olika delar av landet
Snusrapporten ger oss varje år en intressant inblick i svenskarnas snusvanor. Från snustrender, lagstiftning och riksdagsmotioner till undersökningar och vilka produkter som köptes mest av folket – vi får en helhetsbild av snusets roll i Sverige. Men hur skiljer sig snusandet mellan olika delar av landet? Är det så att Stockholmare föredrar vitt snus under utekvällarna, medan dalmasar håller sig troget till traditionellt snus?
Det här är den första artikeln i en serie där vi varje månad utforskar snusvanor i olika län. Följ med när vi gräver djupare i snusrapporten och upptäcker hur folk snusar i olika delar av landet.
Snusets roll i svensk kultur
Snus spelar en central del av den svenska kulturen. Från att ha varit en adlig lyxprodukt som serverades i guld och silverdosor på 1700-talet, till att det blev till något folkligt ett sekelskifte senare.
Idag snusar över 1,3 miljoner svenskar, men marknaden förändras snabbt. Fyra av tio dosor som säljs i landet är nu tobaksfria nikotinportioner – något som även kallas för vitt snus. Tobaksfria Velo är Sveriges mest sålda snusmärke, med Velo Ice Cool Mint Strong Slim som den mest sålda dosan, enligt rapporten. Det är tydligt att det sker minskning i försäljningen av traditionellt snus, vilket visar på ett skifte i svenskarnas preferenser.
Hur fördelningen ser ut runt om i landet
Svenska snusvanor är lika varierande som landet själv. Från styrkefokuserade Västmanlänningar till de trendkänsliga storstadsborna i Stockholm – varje region har sin unika prägel. Rapporten avslöjar inte bara vilka snusmärken som är mest sålda per län, utan även hur faktorer som pris, styrka och bekvämlighet påverkar valet. Här är en närmare titt på hur snusandet ser ut i olika delar av Sverige.
Uppsalabor: Nyfikna
Enligt rapporten är snusare i Uppsala kända för sin nyfikenhet och varierar gärna mellan olika sorter och märken för att hitta nya dosor de gillar.
Västmanland - där styrkan räknas
I industrins hjärta - Västmanland - är man mer styrkesökare än andra län. Hälften av snusarna i Västmanland uppger att nikotinstyrkan den viktigaste faktorn vid valet av nikotinprodukter. Vad kan detta bero på?
Knox köps mest i Dalarna
Dalmasar håller fast vid det traditionella. Snusmärket Knox har nämligen köpts mest bland snusarna i Dalarna varje år sedan 2020.
Stockholmare glömmer oftast sin dosa hemma
Enligt rapporten gjordes 36 % av snusarnas senaste inköp i Stockholm i butik eftersom de hade glömt sin dosa hemma. Utöver detta är Velo det mest köpta märket bland storstadsborna, tätt följt av Knox.
Västernorrland: E-handeln växer
En dryg tredjedel (35 procent) av snusarna i Västernorrland planerar att handla mer online i år jämfört med tidigare. Här har e-handeln verkligen tagit fart.
Hallänningar prioriterar priset
För hallänningarna är priset avgörande. Åtta av tio snusare i Halland anger att priset är det viktigaste när de väljer sin nikotinprodukt.
Blekinge: Snusare med koll på sortimentet
Fyra av tio (41 procent) av snusarna i Blekinge väljer att handla online för att få tillgång till ett bredare utbud än det som erbjuds i fysiska butiker.
Jönköping: Från cigaretter till nikotinportioner
I Jönköping har närmare hälften (44 procent) av snusarna lämnat cigaretterna bakom sig och börjat med nikotinportioner istället.
Södermanland: Smidighet framför allt
I Södermanland prioriterar sju av tio (67 procent) bekvämlighet och väljer att handla sitt snus online, där processen upplevs som enklare än att köpa i butik.
Östergötland: En region som värnar traditionerna
I Östergötland håller man fast vid det traditionella tobakssnuset. Sex av tio (59 procent) av de sålda dosorna är traditionella tobakssmaker, vilket visar att traditionellt snus fortfarande uppskattas i länet.
Jämtland: En lång tradition av snus
Hälften (48 procent) av snusarna i Jämtland har använt snus i över 20 år, vilket visar på snusets historiska betydelse i regionen.
Norrbotten har många storsnusare
I Norrbotten snusar var tionde snusare (10 procent) minst en dosa om dagen. Detta är mer än snittet, då den genomsnittliga snusaren i Sverige brukar mellan fyra och fem dosor i veckan, enligt Snusrapporten.
Gotland - där priset spelar roll
72 procent av snusarna på Gotland handlar sina nikotinprodukter online, där de upplever att priset är mer fördelaktigt.
Skåningar väljer onlinesnus
I Skåne köper nästan hälften av snusarna (44 procent) sitt snus via e-handel, vilket gör dem till de mest digitala snusarna i Sverige.
Västerbotten tänker på sin omgivning
I Västerbotten är snus ett självklart val för många – hela tre av fyra (75 procent) föredrar snus framför andra nikotinprodukter eftersom det inte påverkar andra i deras omgivning.
One Blå är ofta köpt i Kalmar
I Kalmar är märket One Blå White Portion ständigt köpt. Märket har varit ett vanligt förekommande val bland Kalmars snusare de senaste åren.
Gävleborg: Förkärlek till smaker
I Gävleborg föredrar hälften (50 procent) av snusarna nikotinportioner på grund av deras smakutbud, vilket gör smaker till en viktig faktor i valet av nikotinprodukter.
Kronoberg: Nyfikna
Nyfikenhet verkar ligga i Kronobergarnas natur. En fjärdedel (24 procent) började med snus eller nikotinportioner efter att ha sett andra i sin omgivning använda det.
Örebro uppskattar nikotinportioner
I Örebro väljer två av tre (64 procent) nikotinportioner eftersom de upplever att det är ett mer praktiskt och modernt alternativ jämfört med traditionellt tobakssnus.
Värmland: Smakentusiaster
Hälften (48 procent) av värmlänningarna uppskattar snus för dess smak, vilket gör smaken till en viktig faktor i valet av nikotinprodukter.
Västra Götaland: De som uppskattar mint
Mint är den mest köpta smaken bland nikotinportioner för snusare i Västra Götaland. Fyra av tio (37 procent) väljer mintsmak när de köper sitt snus.
Sammanfattning
Snusmarknaden i Sverige har genomgått stora förändringar. Från att traditionellt tobakssnus dominerade marknaden ser vi nu en växande popularitet för tobaksfria nikotinportioner. Svenska snusvanor varierar dessutom stort mellan olika regioner, med varje län som har sina unika preferenser – från Norrbottens storsnusare till Skånes onlineshoppare.
Nästa månad undersöker vi ett specifikt län och dyker ännu djupare i dess snusvanor.