
Så snusar stockholmarna
"Fan, glömde dosan igen." - Ett återkommande inslag i många stockholmares vardag. Hur snusar egentligen folk i Stockholm – och skiljer sig huvudstadens snusvanor från resten av landet? Det har vi på Snusbolaget tagit reda på!
Stockholmare glömmer ofta sin dosa hemma
När vi på Snusbolaget i slutet av förra året släppte vår stora snusrapport, där vi undersökte hela Sveriges snusvanor, upptäckte vi att över en tredjedel av stockholmarna nämner att de köpte sitt senaste snus i butik – helt enkelt för att de glömt dosan hemma.
Att 36 % av stockholmarna glömmer sin dosa hemma kanske säger något om stressnivåerna i huvudstaden – eller bara hur nära det alltid är till en Pressbyrå. Vi låter det vara osagt.

Stockholm vs andra län
I andra län ser vi ett helt annat mönster: där prioriteras hellre storpack, nikotinstyrka eller att handla online för att spara tid och pengar. Stockholm sticker ut, då stockholmssnusarna inte verkar bry sig lika mycket om dessa kriterier när de handlar sitt snus!
Det är lite som att snusandet här följer storstadens puls: snabbt, lösningsorienterat – och kanske mer beroende av 7-Eleven än av planering.

Snusvanor i Stockholm
En stressad småbarnspappa på väg till jobbet. En marknadsförare som inser att den lämnade dosan på tunnelbanan mitt under morgonens rusningstrafik. En kiosk nära Odenplan som säljer sin tionde dosa före lunch – till folk som “bara glömde den hemma”. Ja, hur snusas det egentligen i huvudstaden?
Tre dosor i veckan – men långt ifrån mest i landet

Den typiska stockholmaren snusar i genomsnitt 3 dosor i veckan. Det ligger nära rikssnittet, men det är långt ifrån högst.
I Norrbotten, till exempel, snusar genomsnittssnusaren 7 dosor per vecka.
Vilken smak föredrar stockholmarna?

Vi frågade runt på kontoret: om du fick gissa, vilken smak tror du är mest omtyckt på vitt snus bland stockholmarna? De flesta gissade på mint - men svaret förvånade flera.
Precis som i resten av landet är det smaken traditional som toppar försäljningslistorna i Stockholm. Många vill alltså ha ett vitt snus med smak av ett traditionellt snus.
Det säger ändå något ganska typiskt om stockholmare – kanske är de villiga att testa nytt, så länge det inte känns för nytt. För även om färre väljer traditionellt brunt snus, är det ändå just den smaken många helst vill ha i sitt vita snus. En slags trygghet i förändringen, kanske?
Vad snusar stockholmare?

Så här köpte Stockholmssnusarna sitt snus:
🟤 56 % traditionellt portionssnus
⚪ 41 % vitt snus
⚫ 3 % lössnus
Även om traditionellt snus fortfarande är vanligast, har andelen som köper traditionellt snus sjunkit från 63 till 56 procent – en tydlig nedgång, samtidigt som fler börjar köpa vitt snus.
Sammanfattning
Vad säger det här om stockholmarna? Kanske att de är lite glömska, men också snabba på att lösa vardagen med ett spontant stopp vid närmaste kiosk.
I snitt snusar stockholmssnusaren tre dosor i veckan, och även om färre väljer traditionellt snus i dag, säljer det fortfarande mest och smaken av det är fortfarande omtyckt – nu bara i en ny, vit förpackning och helt utan tobak. En vana som säger något större: Tryggheten finns kvar, men i ett annat format.
Vad tror du, tycker du att vår analys om Stockholmssnusaren stämmer?