Ring oss08 517 910 94 Idag: 09.00-16.00
Stora miljövinster vid e-handel av snus  

Stora miljövinster när glesbygden e-handlar

E-handel är inte bara bekvämt – det är ett smartare val för klimatet. Enligt en tidigare rapport om e-handelns miljöpåverkan framtagen av Transportföretagen i samarbete med Snusbolaget, minskar e-handel med snus den totala transportsträckan med 88 procent jämfört med traditionell butikshandel. En uppföljning visar att det är för snusare i län utanför storstäder som de individuella miljövinsterna är som störst.

E-handelns effektivitet minskar klimatavtrycket

Rapporten från 2024 visar att e-handelns struktur, där varor levereras kollektivt till flera kunder, fungerar som en form av "handelns kollektivtrafik". Detta minskar behovet av individuella bilresor till butiker, vilket i sin tur reducerar utsläppen. Snus, som är en produkt som triggar resor till affären, är därför ett utmärkt exempel på en e-handelsvara.

Regionala besparingar – konkreta exempel

Genom att analysera vår data och kunders köphistorik från 2024 kan vi se hur mycket potentiella bilresor som sparats i olika län per kund när snuset har handlats online istället för i fysisk butik. Den största individuella vinsten görs av kunder i glesbygd, medan den största totala miljövinsten av e-handel görs i våra tre storstadsregioner.


Län Antal mil bilresor sparade 2024 (per kund)*
Jämtlands län26
Dalarnas län17
Värmlands län16
Västernorrlands län15
Gävleborgs län13
Gotlands län13
Norrbottens län13
Västerbottens län11
Hallands län11
Örebro län11
Kalmar län11
Kronobergs län11
Uppsala län10
Jönköpings län10
Västra Götalands län10
Södermanlands län8
Västmanlands län8
Blekinge län8
Skåne län7
Östergötlands län6
Stockholms län4


* Genomsnittet baseras på lokala siffror om bilanvändning vid resor till butik, se mer info i faktarutan nedan.

En tur- och returresa till månen

Det kan tyckas låta lite med 10 mil per år i sparade bilresor per kund för de som bor i Västra Götalands län, men totalt har våra kunder boendes i länet under 2024 sparat 75 000 mil i bilresor varje månad, vilket nästan motsvarar en tur- och returresa till månen!

I Jämtland har varje kund i genomsnitt sparat hela 26 mil per år i sparade bilresor under 2024, och totalt har våra kunder boende i Jämtlands län under 2024 sparat 20 000 mil i bilresor varje månad, vilket motsvarar fem resor runt jorden.

Smarta leveransval förstärker miljövinsterna

Majoriteten av Snusbolagets kunder väljer leverans till ombud eller paketboxar. Dessa samordnade leveranser innebär att ett enda fordon kan leverera till många kunder, vilket är betydligt mer effektivt än om varje kund skulle köra till en fysisk butik.​ Leverans till box har en betydligt större miljövänlig påverkan om man bor i en tätort än i glesbygd, eftersom folk i glesbygd tenderar att ha en längre väg till sin leveransbox än de som bor i tätorter.

E-handelns roll i en hållbar framtid

Den tidigare rapporten understryker att e-handel, när den är effektivt organiserad, kan erbjuda en mer miljövänlig form av handel. Genom att utveckla konstruktiva samarbeten, planera våra städer smartare och utnyttja e-handelns potential kan vi skapa en mer hållbar framtid.


🔎 Faktaruta om e-handel och miljö

Sparad sträcka med bil:

  • 58% av respondenterna hade tagit bilen till butiken för att köpa snus.
  • 54% hade köpt en singeldosa istället för multipack (stock) vid resa till fysisk butik.
  • Snusbolagets kunder avstår i snitt tre resor till butiken varje vecka när de istället har e-handlat snus.

Länsvisa beräkningar av sparad sträcka, tid och bränslekostnad:

  • Utgörs av antal bilkilometer per order som skulle adderats om samtliga kunder hade handlat sitt snus i butik i stället för från Snusbolaget senaste året.
  • Beräkningen bygger på samma modell som i tidigare rapport, med mätning av länsvisa data på antal kunder, ordrar, dosor och leveranssätt samt enkätsvaren för respektive län (transportval och avstånd till butiker).
  • En del kunder – omkring 1/3 – uppger i enkäten att de skulle ha tagit sig till butiken på annat sätt än med bil. Värdena tar hänsyn till detta, dvs ordrar från dessa ”icke bilburna kunder” drar ner den sparade sträckan med bil per order.
  • Vi har tagit hänsyn till den sträcka som e-handelskunder beräknas köra för att hämta upp snus från utlämningsställen eller leveransboxar.

Exempel på faktorer som behöver analyseras i framtida studier:

  • Energiförbrukning (värme och ljus) i butiker jämfört med e-handelslager
  • Bransch, produkt och butikskategorier
  • Returgrad (snus är bland marknadens lägsta returandel)
  • Andel produkter / förpackningar som följer lokalt gällande lagstiftning


De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.