Mats Jonson – författare, snusare, konnässör!
Läs intervjun med Mats Jonson här! Författaren bakom den nya snusbibeln.
Boken ”Snus! Historia, märken, tillverkning & konsten att snusa” kan du köpa här.
Snuspassion och kunskapstörst
Just nu bor Mats i Brasilien och där jobbar han på sin portugisiska och förbereder sig inför att bli auktoriserad guide. Vid sidan av det arbetar han med research för nya böcker som är på gång. Snus har han redan avhandlat så nu är det sport och resor som gäller. Tidigare har Mats även skrivit en massa böcker om mat och dryck vilka används som kurslitteratur på olika gastronomiutbildningar. Det var dock för sju år sedan, innan Brasilien, som snusintresset vaknade.
Jag upptäckte konnässörsaspekten och såg likheterna med andra uppskattade njutningsmedel. Som vin, öl, whisky, cigarrer, kaffe med flera. Med min nyvunna kunskap började jag också snusa med större medvetenhet, mer disciplinerat och inte lika rutinmässigt som tidigare. Det var samma utveckling som när mitt vinintresse tog fart. Med ökad kunskap drack jag mindre, men bättre, säger Mats Jonson.
Det var under provningarna på museet som Mats insåg att den här passionen och kunskapstörsten även fanns hos många andra. Kvinnor, män, pensionärer och 20-åringar kom till provningarna och visade ett stort engagemang och intresse.
Det saknades en snusbok ur ett mer renodlat konnässörsperspektiv, ungefär som "Stora whiskyboken" eller "Vinboken", och jag bestämde mig för att ta itu med det, berättar Mats.
Mats Jonson pratar med intresserade åhörare.
Fokusera på tobaken
Mats själv växlar ofta mellan olika snussorter. Oftast på grund av nyfikenheten på nya produkter. Snusbasen, som han alltid återkommer till, finns dock i Ettan och dess rena tobakssmak. Tobakssmaken är även en av de faktorer som ger General Kardus Fäviken ett riktigt högt betyg i bokens recensionskapitel. Den utmärkta tobakssmaken, balansen och kontrasterna mellan det rustika och det välpolerade gör General Kardus Fäviken till ett snus som få sorter kan matcha.
Jag tycker inte att Kardus ska jaga efter det trendigaste smaksamarbetet utan istället utgå från vad som gör ett snus på denna nivå – väl vald tobak. Gärna med spets från någon spännande namngiven tobakssort eller att våga gå "single tobacco-yard", påpekar Mats.
General Kardus Fäviken fick ett otroligt högt betyg i boken.
Snusets framtid
Vi vet ju att snuset plockar mer och mer marknadsandelar för varje dag som går. Intresset ökar kraftigt, spridningen går snabbare och variationen blir större. För 20–30 år sedan var snuset en helt annan produkt i konsumenternas ögon och nu snusas det överallt. På Östermalm och i Grängesberg, bland både kvinnor och män och i alla olika åldrar. Även konnässörer och finsmakare har börjat hitta fram till snuset, precis som med vin, whisky och öl.
Snus ses alltmer med nya njutande ögon. Vi väljer snus med större urskiljning på samma sätt som vi väljer pilsnern, whiskyn eller vinet. Det har börjat tangera gastronomin och vi är många som fullbordar en god middag med en väl utvald prilla. Snart kommer vi säkert att se snushumidorer på restauranger, säger Mats.
Snusarens kunskap och medvetenhet ökar också, vilket för med sig högre krav på ursprungsmärkning, ekologi, fairtrade och konsumentinformation. Masterblendern, som hittills fört en ganska anonym tillvaro, kommer att bli synligare. Framtiden för snus är alltså väldigt hoppfull, spännande och rolig. Enda orosmolnet skulle vara folkhälsopolitiker som inte kan hålla fingrarna i styr. De har aldrig varit några njutningsmänniskor, fortsätter Mats.
När kommer snusmikrobryggerierna?
Det Mats själv håller utkik efter är vad som händer när den värsta smakgivarhysterien lagt sig. Börjar fabrikanterna då titta mer på vad de kan göra med tobaken? Som att söka nya sorter, ursprung, malningsgrader, skärningar och typer av vatten. Kanske är det nya producenter eller entusiastiska göra-eget-fantaster som kommer föra dessa tankar vidare. Precis som ölens mikrobryggerier började göra för några år sedan.
Det står ingen hemmabyggd snusugn i Mats garage, men tankarna är ändå höga om de som gör eget snus. Enligt Mats är det de med längst erfarenhet som skapar det bästa hemmagjorda snuset. Annars är det bara ett starkt driv som krävs.
Alla som har initiativkraft, vilja, uthållighet och gillar det de gör kan bli framgångsrika i sin nisch. När det gäller en vara som snus är förstås också distributionen avgörande för framgången. Det insåg Ljunglöf redan på 1820-talet när han skapade Ettan, vårt första rikstäckande snus. Men idag finns också en väl fungerande nätförsäljning som ett alternativ, vilket Snusbolaget är ett bra exempel på, avslutar Mats.
Förresten! Vem kommer gilla den här boken?
Alla som precis börjat ana vilken värld av historia, kultur, smaker, utbud och njutning som vårt 200-åriga svenska snus representerar. Eller de som redan upptäckt detta och vill veta ännu mer.
Boken ”Snus! Historia, märken, tillverkning & konsten att snusa” släpptes på söndagen 27/8-2017 och går nu att köpa här.