Henrik Jakobsson – Gotlandssnus, prilla för prilla
Läs intervjun med Henrik Jakobsson här!
När folk började varslas till höger och vänster bestämde sig Henrik Jakobsson för att sluta på jobbet och starta eget. Den målinriktade satsningen har nu lett till att Gotlandssnus, och märket Jakobsson’s, blivit två av de viktigaste grundpelarna på den svenska snusmarknaden.
Ett premiumsnus från Gotland
När Henrik Jakobsson för 15 år sedan startade Gotlandssnus hemma i köket trodde han stenhårt på idén att tillverka ett eget högkvalitativt snus. Det tog tid att få igång försäljningen, men efter några år hade de tillräckligt med kunder för att ha råd att bygga en fabrik i Roma, mitt på Gotland.
Swedish Match var ju stolta över att vissa varumärken funnits i hundra år och fortfarande sålde bra. Jag var inte lika imponerad. Människan vill se förändringar, innovationer och utveckling. Jag bestämde mig för att skapa ett snus som inte bara gav nikotin utan också en upplevelse. Jag skulle satsa på ett smaksatt premiumsnus från Gotland, säger Henrik Jakobsson, VD på Gotlandssnus.
När företaget skulle börja exportera snus 2007 kände Henrik Jakobsson att det verkligen började ta fart. Snusmärket Gotlandssnus byttes då ut mot namnet Jakobsson’s. Ett typiskt svenskt namn med mycket snushistoria i ryggen och erfarenheter från hela fyra generationers snusande. Henriks farfar är ett klockrent exempel.
Min farfar Gunnar Jakobsson pratade mycket om snus och hade sina egna idéer att få till sitt snus, säger Henrik.
Hur ser tillverkningsprocessen ut idag? Från idé till färdigt snus.
Vi tittar väldigt mycket på framtida trender och vad det är som händer på marknaden inom andra livsmedel. Jag och vår utvecklare Anton Svegsjö testar otroligt många olika smaker och det gäller att våga misslyckas. Vad är det som kan sticka ut och vad kan harmonisera med tobak och samtidigt bidra med en stor upplevelse?
Efter att vi känner att vi har något unikt, har vi ett interntest, där en stor personalgrupp får avgöra de sista detaljerna och finslipningen.
Sista steget är en extern testgrupp som sedan avgör vilken av två produkter som ska lanseras. Produkten lanseras sedan som en Henrik Jakobssons Special.
Det viktiga är inte smaken på snuset
Henrik själv testar olika sorters smaker hela tiden och ser det som en stor förmån att få göra detta varje dag. När det inte är nya smakkombinationer som testas är det en av Jakobssons storsäljare som är basen i Henriks snusande – melonsnuset.
Det viktiga är inte smaken utan att produkten i sig ska addera en upplevelse. Men i de flesta fall handlar det just om att addera en smak för att skapa något unikt, säger Henrik.
Utomlands går det också bra för Jakobsson’s, trots att just många av smakerna är ganska unika för Sverige. Varje år hittar de något nytt land att sälja deras produkter i och Henrik upplever att fler och fler länder förstår att det svenska snuset har stora hälsofördelar i jämförelse med röktobak.
Tyvärr finns det stor lobbing och missförstånd som motarbetar fördelarna med snuset, men som stor optimist tror jag att detta kommer förändras över tiden, påpekar Henrik.
Henrik Jakobssons favoritsnus med melonsmak.
Har ni stött på några tuffa motgångar?
Självklart var hela uppbyggnadsfasen mellan 2002-2008, rent ekonomiskt, en stor utmaning. Det var inte förrän 2009 som vi kunde fokusera mer på utvecklingen av bolaget.
Förutom detta har vi hela tiden stora förändringar i regleringar och myndighetsbeslut som tar stor del av vårat fokus, det har tyvärr blivit vardag för oss.
Jag drömmer att vi en dag får upprättelse att snuset börjar kategoriseras som lättöl görs inom alkohol, så borde det vara!
Att politiker släpper snuset fritt inom EU är en dröm jag har. Då kommer vi och resterande svenska tillverkare kunna skapa stor export och många anställningar, samt sätta Sverige på kartan som landet som förbättrade folkhälsan dramatiskt inom tobakskonsumtion. (Läs mer om snus och rökning här)
Automatiskt kommer vår vision ”Att bli det största industriföretaget på Gotland” omvandlas till mål. För att lyckas med detta krävs att vi hittar en eller flera samarbetsparters, vilket vi redan påbörjat med på olika marknader.
Framtiden för snus
På Gotlandssnus tror de att det kommer bli en fortsatt ganska besvärlig resa att övertyga folk om snusets fördelar. Men de är även övertygade om att de tillslut kommer få upprättelse. Det är ju bara att jämföra rökningens dödsfall i Sverige på 12 000 om året med snusandets 0.
Henrik vet dock att utmaningarna och frustrationen kommer blandas med en massa roliga nyheter och spännande projekt.
Vi tittar redan på hur vi ska utöka våra lokaler för att klara framtiden, säger Henrik.
På frågan om andra kan påbörja samma snusresa som Gotlandssnus, och nå samma stora framgång, är Henrik positiv.
Kunde jag lyckas som David där vi konkurrerade mot Goliat så är ingenting omöjligt. Det gäller bara att ha tydliga mål och visioner, samt en stor portion envishet, avslutar Henrik.
Åtta av medarbetarna i fabriken på Gotland