Instabox fortsätter att växa
Instabox är ett av Snusbolagets uppskattade fraktalternativ. Instabox skåp i butiker runtom i landet har blivit ett bekant inslag i vardagen. Snusjournalen har träffat Armen Jazic, Head of Sales Nordics på Instabox.
Instabox grundades 2015 av de tre entreprenörerna Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson och Johan Lundin. Grundidén var att erbjuda ett smidigt och snabbt logistikalternativ för e-handelskunder.
– Det fanns ett hål i logistikerbjudandet på marknaden då konsumenter antingen behövde vänta hemma på en hemleverans eller stå i kö för att hämta ut sitt paket hos ett paketombud. Dessutom tog det väldigt lång tid att få sitt paket levererat, säger Armen Jazic.
– Den första kunden blev ett välkänt svenskt online apotek där Instabox började leverera paket med en same-day service till de första 8 smarta skåpen i Stockholm. Det tog inte mer än 15 minuter innan den första ordern rullade in, och snabbt därpå kom det mejl från nöjda kunder som blev överraskade av den snabba och smidiga servicen som Instabox levererat. En nöjd e-handlare, ett gäng nöjda konsumenter, och plötsligt så började Instabox tillväxtresa ta fart.
Den största utmaningen som ställs på en ny aktör i just den här branschen är konkurrensen, där andra företag har haft årtionden på sig att bygga bland annat varumärke, nätverk och fordonsflotta.
– Därför var det oerhört tacksamt att i ett tidigt skede knyta till sig några av de största e-handlarna i Sverige där vi fick möjligheten att etablera oss hos de svenska konsumenterna, säger Armen Jazic. Därefter påbörjade vi samarbeten med flera av de större e-handlarna i Sverige, men det är de senaste åren som man kan säga att det verkligen har tagit fart. Idag har vi en tillväxttakt på över 300 procent, vi har ställt ut över 1700 smarta paketskåp, vi levererar över en miljon paket i månaden och har samarbeten med bolag såsom H&M, Ikea, Boozt, Apotea och självklart också Snusbolaget.
Målsättningen för Instabox har alltid varit att så många konsumenter som möjligt kan få just sina online köp, oavsett kategori, levererade till något av sina smarta skåp.
– Det gör att vi finns representerade inom en rad olika segment. I dagsläget finns vi representerade inom bland annat mode, skönhet och hälsa, apoteksvaror, hem och inredning och tobak.
Hur ser er räckvidd ut i dag?
– Vi ställer kontinuerligt ut nya skåp i hela Norden i en rasande takt. Idag är vi överlägset marknadsledande på skåp i Sverige där vi täcker den absoluta majoriteten av befolkningen och vår täckning i Norge och Danmark växer stadigt. Nyligen öppnade vi ytterligare en ny terminal i Köpenhamn, lanserade fler skåp i bland annat Aarhus och i Norge fortsätter vi rulla ut nya skåp i högre och högre tempo. Det finns många olika definitioner av räckvidd och täckning men vi har inte bara flest antal skåp, vi har dessutom flest antal luckor. Det är en stor skillnad på att ha 100 skåp med 15 luckor styck eller att ha 100 skåp med 100 luckor styck, det är något som många ofta glömmer i dessa jämförelser mellan olika aktörer.
Pandemin har givetvis påverkat även ett företag som Instabox.
– Den globala pandemi som vi alla har tvingats leva med det senaste året har självklart inneburit en del förändringar för oss som bolag, säger Armen Jazic. Vi befinner oss inom en bransch som faktiskt har fått en extra skjuts av tillväxt på grund av det förändrade konsumentbeteendet och e-handelns höjda tillväxttakt men vi hoppas givetvis att detta snart är över och att samhället kan börja gå tillbaka till en mer normal vardag.