Är E-handeln en oväntad miljöhjälte?
I en ny rapport, framtagen av Transportföretagen i samarbete med Snusbolaget, har författarna Ola Nevander och Jonas Arnberg från Makrologik undersökt miljöpåverkan av e-handelstransporter. Resultatet visar tydligt att det är mer miljövänligt att köpa nikotinprodukter online jämfört med att köpa det i butik.
Mer hållbar handel genom e-handel
E-handeln har vuxit snabbt och står nu för ungefär 20 procent av all detaljhandel. Enligt Transportföretagens Paketindex levererades nära 200 miljoner e-handelspaket till svenska konsumenter under 2023.
Även om många tror att e-handel har problem med returer och många transporter, visar rapporten att e-handel kan vara mycket effektiv. Särskilt de sista leveranserna ut till kunden kan genom e-handel minska den totala körsträckan genom att samla många varor i samma transport, som "kollektivtrafik för varor".
Är det miljövänligt att köpa nikotinprodukter online?
Nikotinprodukter utgör en typ av köp som ofta driver butiksbesök då produkterna förbrukas snabbt och konsumenterna behöver fylla på med kort varsel. Studien, som bygger på enkätdata från 6000 nikotinanvändare och försäljningsstatistik från Snusbolaget, visar att e-handel med nikotinprodukter minskar klimatpåverkan från transport till konsumenter till en sjundedel jämfört med vad transporter vid köp i fysiska butiker orsakar.
Klimatpåverkan per dosa minskar från 154 till 22 gram koldioxidutsläpp vid e-handel. En genomsnittlig kund på Snusbolaget.se sparar 2,6 kilo koldioxidutsläpp per order jämfört med butiksinköp.
E-handeln med nikotinprodukter beräknas minska den totala transportsträckan med 88 procent. Det innebär att en genomsnittlig e-handelskund bidrar till att reducera vägsträckan relaterad till köp med 2,4 mil per månad, eller 29 mil om året.
En genomsnittlig e-handelskund sparar 29 mil per år. Snusbolagets kunder sparar totalt 5,6 miljoner mil per år på att e-handla, vilket motsvarar 1400 varv runt jorden.
E-handeln kan göras mer effektiv
Rapporten visar att e-handeln blir extra effektiv med en hög andel hemleveranser och en god planering där ombud och leveransboxar placeras nära kundernas bostäder eller på platser där konsumenterna ändå passerar i sin vardag. På det sättet skulle behovet av individuella bilresor minska.
Framtidens e-handel
Forskningen om e-handelns nettoeffekt på transporter och utsläpp visar att e-handelns effektiviseringspotential är stor. Genom att se e-handel som “varornas kollektivtrafik" kan man skapa stora effektiviseringsmöjligheter och minska de totala transporterna. Att det totala antalet transporter minskas betyder även att mängden utsläpp minskas, vilket bidrar till en mer hållbar framtid. Varje gång man e-handlar i stället för att köra till butiken görs en klimatvinst.
Tänk på e-handel som kollektivtrafik för varor. Varje dosa åker tillsammans med andra varor hem till dig, som kollektivtrafik för människor.
Om rapportförfattarna
Ola Nevander är nationalekonom och konsult inom makroekonomisk analys. Han har en masterexamen i nationalekonomi från Universidad Rey Juan Carlos i Madrid. Ola Nevander är grundare av analysbolaget Makrologik och har tidigare arbetat som samhällsekonomisk analytiker på HUI Research samt inom finansbranschen.
Jonas Arnberg är nationalekonom och fristående detaljhandelsexpert. Han har en masterexamen i nationalekonomi från Stockholms universitet och har arbetat bland annat som VD på HUI Research, chefsekonom på Svensk Handel och seniorkonsult på Prime. Han sitter också i ett antal styrelser, driver Detaljhandelspodden och företräder nätverket Hållbar e-handel.
Läs hela rapporten här!