Försäljning

Snusbolagets EU-valmanifest: Försäljning

I takt med att en allt större del av försäljningen i detaljhandeln går över från fysisk handel till digital handel krävs det att lagstiftningen hänger med. Förutom att sätta tydliga spelregler måste politiken underlätta istället för att hindra den digitala marknadens utveckling. Samma förutsättningar för försäljning av säkrare nikotinprodukter måste gälla online som i fysisk butik.

Syftet med ett marknadsföringsförbud på tobaksprodukter är att ingen person, som inte själv besöker ett försäljningsställe, exponeras för tobaks- och nikotinvarorna. Men alla som besöker en närbutik för att handla glass exponeras samtidigt för möjligheten att köpa tobaksprodukter. Inom e-handeln finns det betydligt större möjligheter att upprätthålla och uppnå syftet med ett marknadsföringsförbud.

Detta då e-handeln, till skillnad från exempelvis en matvarubutik, endast har kunder som aktivt besöker ett digitalt försäljningsställe för att köpa den specifika tobaks- eller nikotinprodukten. Ingen individ utsätts därför oavsiktligen för marknadsföring av tobaksvaror på en e-handelssida till skillnad mot i fysiska butiker.

Vi efterfrågar en politik som värnar om konkurrensneutrala marknadsföringsregler och ser e-handeln för vad den är: en tryggare försäljningsplats för varor där konsumenten själv kan ta ett aktivt val om att exponeras för någon form av marknadsföring. Idag finns också tekniska lösningar för säker åldersverifiering vid köp av produkter online. Det säkerställer effektivt att inga minderåriga kan köpa tobaks- eller nikotinprodukter på nätet, till skillnad från när ansvaret för legitimationskontroller läggs på enskild kassapersonal.
 

Sammanfattning:

  • Försäljning online innebär att konsumenter som inte aktivt är ute efter nikotin- och tobaksprodukter inte behöver exponeras för marknadsföring av produkterna.
     
  •  Digital åldersverifiering säkerställer att inga minderåriga kan köpa tobaks- eller nikotinprodukter online.


Förslag

✅ Tillåt onlineförsäljning av säkrare nikotinprodukter på EU:s inre marknad.

✅ Säkerställ konkurrensneutralitet mellan fysisk och digital handel i utredningar, lagstiftning, implementering och tillsyn.



De kommentarer som görs i Snusjournalens kommentarsfält förhandsgranskas och godkänns av Snusbolaget innan publicering.