Avant är ett vitt snus som har funnits på marknaden sedan 2023. Visste du att namnet Avant är inspirerat av begreppet “avantgarde”? Vad är egentligen deras story? Läs vidare för att upptäcka mer om människorna och visionerna bakom varumärket.
Historien bakom varumärket Avant
Namnet på ett varumärke säger ofta mycket om dess identitet. Ta Häagen-Dazs som exempel – ett glassmärke vars namn skapades av amerikanska grundare för att låta europeiskt och lyxigt.
Men Avant valde en annan väg. Namnet är inspirerat av begreppet "avantgarde," som inom konsten står för det nyskapande och innovativa. Det är precis de egenskaper Andreas Thulén och teamet bakom Avant ville fånga i sitt varumärke.
"Avant handlar inte om att överflöda marknaden med nya produkter, utan om att skapa något unikt och framtidssäkert." säger Andreas.
Marknadsskiftet som förändrade allt för Kurbits Snus
För Kurbits Snus, tillverkaren av Avant, har det varit viktigt att hänga med i marknadens svängar. De första fyra snusdosorna som skapades var tobakssnus, som innehöll tjära och hade rökiga smaker. Några år senare har snusmarknaden gått igenom ett ordentligt skifte till vitt snus. Andreas beskriver hur Kurbits Snus anpassade sig till denna förändring:
“Med tiden insåg vi att det fanns en ny produkt på marknaden och det var en tobaksfri variant. Vi visste inte så mycket om denna typ av produkt då det inte fanns samma tradition när det kom till tillverkning och processen såg helt annorlunda ut än för tobak. Jag, tillsammans med teknikerna arbetade med att få fram ett pulver som uppfyllde våra kvalitetsstandarder samt hållbarhetskrav.”
Colasmak blir den första satsningen
När Kurbits Snus arbetade på att ta fram sitt första vita snus, satte de ribban högt med en av sina första innovationer; Colasmak, inspirerad av sura colanappar. Idag kanske du redan har märkt att colasmak en vanlig smak på vitt snus, men Kurbits Snus var nämligen först med att lansera detta smakalternativ genom dosan VID Cola Sour. Den blev snabbt omtyckt 2021 och satte standarden för deras smakutveckling. I samma sväng jobbade varumärket på att ta fram nya smaker med ambitionen att skapa en genomtänkt och exklusiv produkt som kan användas varje dag.
Det hela resulterade i skapandet av Avant år 2023. Sedan dess har varumärket utvecklat smaker som Tropical Banana, Ice Tea, Raspberry Liquorice och Caffé Mocha. Här är några av de mest köpta dosorna från Avant.
Enligt Andreas och teamet bakom Avant strävar företaget att skapa snus som är tidlöst. Avant är mer än bara ett namn – det är ett löfte om att kombinera innovation och hållbarhet, säger de. Med fossilfria dosor och lokalt producerade ingredienser strävar Avant efter att skapa produkter som inte bara känns bra att använda, utan som också har en mindre miljöpåverkan. Här är några av de aspekter som särskiljer Avant snus:
Avskalad design: Fossilfria dosor tillverkade i Sverige med en minimalistisk design.
Kvalitet i varje prilla: Fluffiga prillor med balans mellan fukt och ett jämnt, långvarigt nikotinutsläpp.
Hållbar produktion: Ingredienser från Sverige eller EU och dosor tillverkade i Sverige gör både produktionen och slutprodukten ansvarsfull och hållbar.
Framtiden för Avant
Oavsett vad morgondagen kräver, är Avant redo att ligga steget före. Själva ordet Avant betyder trots allt före på franska. Nya produkter är redan på gång, men de släpps inte förrän de klarar morgondagens krav. För Andreas och teamet på Kurbits Snus handlar framtiden om att skapa innovativa produkter som kombinerar hållbarhet, kvalitet och smakupplevelser.
"Nu är det dags att ge sig in i labbet och försöka ligga före de krav och trender som kommer att vara viktiga under 2025. Och 2026. Och 2057." avslutar Andreas.
Det ska bli spännande att följa Avants resa och se vad framtiden har att erbjuda.